Loghat Pahang-Malay-English (Versi Kuala Lipis / Lepih, Raub)

(Jika anda ada perkataan-perkataan lain,sila kemukakan beserta makna dan contoh ayat. Kalau boleh sertakan daerah yang menggunakan loghat tersebut)

A.
aok: awak-you
(Nama aok sapa ye?)


B.

baber-degil/bebal-stubborn
(matnye baber sangat aok nih, kaweh kabo jangan mandi lubuk batu tu, kang chenkelik!) sumbangan heretic preacher

bele-baiki-repair
(kaweh nok gi kedai moto kejap, nok bele moto, segena(signal) tok idup!) sumbangan heretic preacher

Bobok: Bohong-Cheat-Lie
(Bobok sangat awak ni,mana ada Dinosaur kat Taman Negara Kuala Tahan.)

C.
Chenkelik: Lemas-Drown
(elok-elok mandi sungai tu, jangan sampai chenkelik)

D.
Dogok,Dogak: Langgar-Knock

E.

Emboh/mboh=boleh-
Can
(pintu tu tak emboh terbuka,berkunci gamoknya)

Endi : mengada-ngada = flirt
(Aok ni jangan la endi sangat buat malu keh aje!)

F.

G.
gamok/gamak:agak2-maybe
(gamok nya banyok pahala tengku abdul raman mintok merdeka dulu. zaman org putih dulu tengok orang melayu bawok kereta pun pelik. sekarang ni orang melayu dah boleh bawok kapalterbang.gamok nya la.) sumbangan snakebite

gedang: besar-big

Getek: Juga-Also

gode:kacau-stir

(patutlah air nescafe deme pahit. deme tak gode dengan gula)


H.

Habat:kotor,tak senonoh-gross

(Kome tengah makan ni aok sibuk pulak korek hidung.Habat sungguh!!)

hampuras:hampeh,tak berguna-useless

(bandar temeloh zaman kita dulu mcm hampuras, gone org mcm kita ni tak lari ke kolumpo.) sumbangan snakebite


hogek:tak stabil-unbalance
('berani awok naik basiko dengan dia? dia bawok pun hogek hogek' kata nenek saya kepada adik saya yang meminta di bawa naik basikal. ketika itu saya masih lagi baru belajar naik basikal.) sumbangan snakebite

homih-becok-talkative
(anak kome yg bongsu mmg gitu, homih pepaleh!) sumbangan heretic preacher

I.

J.

jabir:beg plastik-plastic bag

Jelobir:Hartabenda-Materials
La aok jagan pandai2 nak beli kereta baru lah.Keh tak ada berjelobir apa dah nak
membayor hutang aok.


K.

kanceh:terkejut-suprise

(uihh..terkanceh keh.Ingat sapa la duduk dalam gelap sorang-sorang tadi.)

kawan: saya-I
kaweh: saya-I
(Ini la rumah kaweh)

kekoh:gigit:bite
(Burok mat muke aok makan mangge tok kopek dulu, maen kekoh je...)sumbangan heretic preacher

kelentong:tipu-lie
(aok kelentong keh je, mana ada Pak Lah pun datang ke Lepih semalam)

keselok:teruja-overeacted
(Buyong tu tak penah pegi kolumpo, tu yg keselok tu...) sumbangan heretic preacher

kerayan:takut/afraid
(Kerayan kome,ingatkan hantu mana datang nyakat kat tingkap dapur tadi)

kodi:tak elok-out of date
(Kodi betul hanfon aok ni. Takde kamera rupanya.)

kome: saya-I

(Nama kome ialah Samad bin Ali)


konyo : malu/shy

(Konyo je kome tadi, tuan rumah tak layan kome)





L
lengit: tercorot dalam permainan atau perlumbaan-the last
(ludin tu lengit sokmo bila main tui.) sumbangan snakebite

Lonkoh:Lekang-crack
Cat didinding tu dah mula lonkoh sebab kena panas.

mencanok-canok/mencanak-canak. tak sure apa makna.
(tengok smash koi, mencanok-canok shuttlecock tu.) sumbangan snakebite

M

matnye: kenapa/why

(Matnye deme jalan terencut-encut teh) - sumbangan komen:hafiz

menyempe:menyibuk,menempek/busy-body

(Deme ni suka sangat menyempe keh.Ada mende nak la tu)


Moh: Jom,Ayuh(di percayai orghangptih tiru perkataan MOVE dari kita)
(Moh la kita jalan-jalan ke Kuantan)



N

O


P
pedo'oh : bohong, kelentong / lie
(
"mempedo'oh je rosmah ni, dia tu seniri banyak mana derma kat palastin?") sumbangan snakebite

pokpaleh : menunjukkan rasa teruja / excited feeling, surprise
(Bagus la restoran tu, pokpaleh sedap nye masakan dia)



Q

R
raban: pelik/panik-strange/panic
(Raban weh, keputusan SPM tak lama lagi.Lulus ke kome?)

rompong:kemek
(Laju betul budak india tu bawak kereta, silap-silap rompong kereta tu karangg)



S
sedey : senang-easy
(bapok sedey nye periksa semalam,kome jawab sekejap je)


seketeh: sedikit yang amat-too little
(Kedekut betul deme ni.Seketeh letaknya gula dalam kopi kome.Patut la pahit!)

sempelek = kotor / dirty (usually associate with mud)
sempelek betoi aok neh, pegi mandi deragh

senalo-selalu-all the time

(WanWe aok tu senalo lupe, nyanyuk doh agok nye) sumbangan heretic preacher

sokmo : selalu / always
(Deme ni kalau tengok citer hindustan sokmo menangis)


T

42 comments:

pemikir lapuk said...

kah be :)

Anonymous said...

Assalamualaikum.

Saya senaraikan blog ini dalam kategori unik dalam Himpunan Blog Pahang

http://bloggerpahang.blogspot.com/

Anonymous said...

interesting. lagu pun jarang dengar dah.
sila 'expand' kamus unik ini.


i suka kuala lipis photoblog u dgn benludin.

di kuala lipis sekarang dah takde rumah rakit / boathouse lagi kan? kak sedang cari gambar rumah rakit. terbaca dalam doreen cheong contributor asiatravel thn 2002)rumah rakit dah pindah downstream -sejam kalu naik bot. betul ke?

kak ana

INTAN RH said...

salam kak ana,

klu nak tgk rumah rakit, dtg kat temerloh, tepi sg pahang ni ada lagi rumah rakit.

Kassim Baba said...

berakit rakit lah dulu

ubilepih said...

Kak Ana..rumah rakit lepih yg tersohor tu semua telah vanish into thin air...orang kita ni tak Faham dengan nilai2 estitika dan tak menghargai.saya pun tengah dok cari photo2 lama...kak ana org mana?

Pyanhabib said...

deme ni kalau tengok sivaji the boss dok oge pokpaleh sokmo!
:) ha?

ubilepih said...

Pokpaleh auk bro Pyan boleh cakap lepih ek...pekat jer bunyi nya...ha..ha..auk makan gulai tempoyok patin tak?..kalau auk makan keh nok belanje..auk dtg lah tempat kome..

benludin said...

kah kah kah

pyan..
bunyi taiping je tu..

hafiz said...

ada satu laie perkataan mmg jarang dengar. tapi hari tu terdengar lawak plak.. "pesup" bermakna pancit. contoh ayat, "tayar basikal kome nie pesup kena paku" lebey kurang camtu la

hafiz said...

matnye.. camana nak eja pun kome tak pasti.

ummzaid said...

bro hafiz..

PESUK kot..
teringat plk ke "terboboih" ..

INTAN RH said...

hafiz, betul kata kak ummzaid tu..

pesuk...

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

kawan dok pande mcm dema..

benludin said...

pentoi,
pande=pandai?
atau
pande=pandir?
haha

en_me said...

menarik.. salammmz

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah

benludin said...

en_me,
w'salam..tq...

PakKaramu,
w'salam/...t/kasih menjengok :)

heretic preacher said...

bro, saya ada nak tambah vocab. utk makluman, daerah asal raub, kampong ulu dong... kampong lain wallahu'alam...

senalo-selalu-all the time
*WanWe aok tu senalo lupe, nyanyuk doh agok nye

bele-baiki-repair
*kaweh nok gi kedai moto kejap, nok bele moto, segena(signal) tok idup!

baber-degil/bebal-stubborn
*matnye baber sangat aok nih, kaweh kabo jangan mandi lubuk batu tu, kang chenkelik!

benludin said...

heretic p,
haha..tq bro...lawak..lama x dengor tu...
nanti kome/kwn kome updatekan..

dekat dgn temau la deme ni ye

heretic preacher said...

same2 bro...
tu baru sket weh, aboh kome di kampong tu lagi dewa hehehe... sok kome balik, kome mintok die senaraikan pasal2 pkataan b.ulu dong... pelik pepaleh!

benludin said...

hectic p,
bila tgk gambor deme tu..mmg menunjukkan kita ni serumpun..haha

cantek...kita kongsi sama2..

heretic preacher said...

ni 1 lagi bro, baru tringat...

keselok-melayu baku tak dapat verb yg sesuai-overeacted

*Buyong tu tak penah pegi kolumpo, tu yg keselok tu...

benludin said...

kaselok ni mcm teruja la kot..tp jenis hyper punya..hehe

Anonymous said...

Menarik Blog ni!

Jangan lupa masuk ke Himpunan Blog Pahang.

http://bloggerpahang.blogspot.com/

Sokong kempen pamer logo Blogger Pahang di blog anda!

Moh la weh...

Blogger Pahang.

heretic preacher said...

kekoh:gigit:bite
(Burok mat muke aok makan mangge tok kopek dulu, maen kekoh je...)

heretic preacher said...

homih-becok-talkative
(anak kome yg bongsu mmg gitu, homih pepaleh!)

Hashim Zabidi said...

Koh, kak,keh, kas, kawan maknanya sama iaitu saya.

Kas, loghat /sleng orang tempat saya Sega Raub.

Kas jika di eja jawi ( kaf sin bunyinya kas ) Asalnya ialah kami semua. seni tak bahasa tu.

ubilepih said...

1)Pak Hashim terima kasih kerana sudi ziarah ke Blog kami yg tak sepertinya ini juga atas maklumat yg di beri.Memang berseni.

2)Heretic p!!! saya sagat suka dengan loghat orang Dong..contoh kalau bole sya turun kan...
"MUTOR TU NYE PUTUNG KE LURI RANTAU KUNER TU...KESAN EH BEDESUP":)

Anonymous said...

Salam sahabat, dame lepih dekat mane. kawah pun org sane juga, tapi doh lame duduk kelang.

ubilepih said...

En.Ano Komeh Bandor lepeh

Anonymous said...

dameh selalu ke pegi ke jelai street? Pok sedara kome ada kedai runcit, biase tak?

benludin said...

weh...anon,
pak sedara deme toke rokok ke?

Anonymous said...

Salam sahabat, Yea lah tu, toke kedai rokok, lame dah kome tak pegi ke sana, dame biasa beli rokok dekat sane ke? apa2 pun ni e-mail kawah mnm4774@hotmail.com(najib)

Anonymous said...

suke laa blog neh.. ha, nk tmbh lg...

a) jejek: lopak air
b) pelangkor: kilat plus guruh
c) toho: cetek
d) tanok: 1. msak nasi.. 2. tipu
e) ameh: kalau(ameh lapor,meh mkn)

neh dulu, nnt keh bubuh lg...dok kg bese je ckp kg.. dok bangi neh kang ame ckp lepih, tk nye phm dek org lain..

benludin said...

anon 19:36,
tq..nanti la keh update
kalu buleh perkataan yg unik...yg tidak diguna pakai dalam bahasa standard

anakrelong said...

1 lagi neh perkatan beloh lepeh,

sempelek = kotor / dirty (usually associate with mud)
sempelek betoi aok neh, pegi mandi deragh

McBudu said...

GODE - kacau

angah dori said...

ni stu ayat yg gne kt lpih....

tatin = angkat. cth ayat(wei mat,pg tatin kain kt empayan tu...ari nk ujan ni weih...)

wirajack said...

Jerkoh = tengking/sanggah/jerit
Kenikei = tembikai
Pesup = bocor/tiris (tireh)

Lewing = baling
"Aok lewing je bangkei blewak tu ke paya = Awak buang bangkai biawak tu ke dalam sawah padi."

Pepaleh = Dah ada tapi eja nya
pokpaleh

Tekeh = sisa/tinggal sikit je lagi

Terkanceh = Terkejut
"Tekanceh kaeh aok jerkoh kaeh tadeh....= Terkejut aku awak tengking aku tadi."

Pergi selalu = terus pergi/pergi sekarang
"Aok nok pegi selalu ke? = Awak nak pergi terus ke?"
Kalau orang luar jawab, 'Tak saya pergi sekali je...'

Keghewouk (durian keghewouk)= durian yang dah di tebuk tupai

Timbok = jalan
leboh = jalan

Abang Jah = Kakak Jah (menggunakan abang walau pun kepada orang lelaki)

Palor = dibiarkan
"Ngapa aok palor ke kerba aok dalang(sengau lebih) keben oghang(sengau lebih) teh? = Mengapa awak biarkan kerbau awak dalam kebun orang tu?"

Beghecer = berciciran/selalunya air kencing
"Ahhh beghecer dah budok ni air kencingnye...

sodek = senduk

sumpit = beg plastik

Anonymous said...

1. kampit
2. gerobok
3. jendera
4. mutan
5. tercatok

Anonymous said...

A : Aok nak minum menda?... kaih bancuhkan..

B: Takpeloh takyoh nyusah kan aok... kaih nok. Kaih seburg...